BABAD SULTAN AGUNG HANYAKRA KUSUMA RAJA MATARAM III
BABAD SULTAN AGUNG HANYAKRA KUSUMA RAJA MATARAM III
Oleh Dr. Purwadi, M.Hum. Ketua Lembaga Olah Kajian Nusantara LOKANTARA. hp. 087864404347
1. Penobatan Sultan Agung.
Raja Mataram yang ketiga bernama Sultan Agung Hanyakra Kusuma. Memerintah Karaton Mataram tahun 1613-1645.
Ayahnya bernama Sinuwun Prabu Hadi Hanyakrawati raja Mataram tahun 1601 - 1613. Ibunya bernama Kanjeng Ratu Banuwati. Dari jalur ayah cucu Panembahan Senapati. Dari jalur ibu cucu Pangeran Benawa Pajang. Dirinya mengalir darah bangsawan. Trahing kusuma rembesing madu.
Kakaknya yang bernama Gusti Raden Ajeng Retno Jinoli menikah dengan Syekh Jangkung atau Saridin. Sampai akhir hayat tinggal di Nglandoh Kayen Pati.
Wajar sekali karena raja Mataram masih keturunan langsung Ki Ageng Penjawi. Sultan Agung lama tinggal di Pati.
Adiknya yang bernama Ratu Pandansari menikah dengan Pangeran Pekik Bupati Surabaya. Lahir Ratu Mas garwa prameswari Sinuwun Amangkurat Agung raja Mataram tahun 1645 - 1677.
Pernikahan Sinuwun Amangkurat Agung dengan Ratu Mas melahirkan Raden Mas Rahmat Kuning. Kelak bergelar Amangkurat Surabaya atau Amangkurat Amral raja Mataram tahun 1677-1703.
Asal usul dilacak lewat Babad Tanah Jawi. Sasedanipun Rama Dalem, inggih wonten pitakenan R.M. Jatmika Sultan Agung yuswa 20 warsa miyos saking Prameswari nomer 2. R.M. Wuryah yuswa 8 warsa, miyos saking Prameswari nomer 1. Wonten keputusan R.M. Wuryah jumeneng Nata sedinten lajeng saweg jumenengan nata R.M. Jatmika. Asma sarta sesebutanipun Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Sultan Agung Prabu Hanyakrakusuma ing Mataram.
Ingkang majeng Panembahan Puruboyo Raka Dalem Ingkang Sinuwun Prabu Hadi Hanyakrawati. Dhawuh Dalem kala taksih sugeng:
“Kaparengingsun ngarsa dalem ingkang anggentosi jumeneng Nata ing Mataram, Putra Dalem R.M. Jatmika. Sing sapa nora narimakake, saiki majuwa ana ngarepku, aku sing arep nandhingi.”
Boten wonten ingkang sami majeng, awit jagonipun langkung ampuh, ugi ingkang dados sesepuh. Nalika semanten jumeneng narendra kedah wonten ingkang ngangkat, sesepuh ugi ingkang botohi. Punika dados payung. Nalika Panembahan Senopati, ingkang majeng Ki Jurumartani Adipati Mondoroko.
Rikala jumenengipun Ingkang Sinuwun Prabu Hamangkubumi Agung, ingkang jumenengaken Pangeran Mangkubumi, Putra Dalem Ingkang Sinuwun Prabu Hadi Hanyakrawati. Nalika samanten kedah wonten ingkang mbotohi. Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Susuhunan Prabu Hanyakrakusuma ing Mataram ngasta pusaraning Praja ing taun 1613 sasedanipun pusaranipun, sampun yuswa 20 warsa, dipundampingi Uwa Dalem Panembahan Puruboyo. Punika pengetan nalika Pangeran Surabaya mireng menawi Sinuwun Seda Krapyak sampun surud. Kagantos putra tasih anem.
Sekar Pangkur
Amung kalih welas warsa
Laminira jumeneng Narpati
Jeng Susunan nulya surud
Ginantyan Narpadmaja
Pangeran Adipati Anom ing Mataram
Jejuluk Kanjeng Susunan
Sultan Agung ing Mantawis.
Prabu Hanyakrakusuma
Duk punika Pangeran Surawesthi
Anyedhahi pra Tumenggung
Manca negari bang wetan
Wusing pepak neng Surabaia sadarum.
Ngrembak arsa magut ing prang
Ngrabaseng Nagari Mantawis
Ana kang tumekeng pejah
Ana kanin ana kang nungkul aris
Ing Mataram saya mashur
Kadibyaning Sang Nata
Kasektane para punggawa nung anung
Winongwong Karatonira
Kinasihan ing Hyang Widhi.
Perlu menelusuri silsilah Raja Mataram. Agar mudah dalam mengkaji keagungan masa lampau.
2. Asal Usul Sultan Agung.
Raden Mas Jatmiko adalah putra Sinuwun Prabu Hadi Hanyakrawati raja Mataram tahun 1601-1613. Ibunya bernama Ratu Bangun, putri Pangeran Benawa Pajang.
Bratadiningrat meriwayatkan asalsilah Sultan Agung. Kutipan secara lengkap dalam bahasa Jawa.
Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Sultan Agung Prabu Hanyakrakusuma Ing Mataram 1613-1645 Putra Dalem Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Sultan Prabu Hadi Hanyakrawati ing Mataram. Putra pembajeng, miyos saking Prameswari Dalem G.K.R. Mas Hadi, putra dalem Prabu Hadiwijaya Pangeran Benawa ing Pajang.
Asalsilah Saking Ibu Dalem G.K.R. Mas Hadi ing Pajang:
1. Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Prabu Brawijaya V ing Majapahit. Peputra.
2. G.K.R. Retna Pambayun, garwanipun Sri Makurung Prabu Handayaningrat ing Pengging, peputra cacah 3.
Ki Ageng Kebo Kenanga ing Pengging, peputra.
4. Ingkang Sinuwun Kanjeng Sultan Hadiwijaya Mas Karebet ing Pajang, peputra.
5. Kanjeng Sultan Prabu Wijaya Benawa ing Pajang.
Peputra.
6. G.K.R. Mas Hadi, Prameswari Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Sultan Prabu Hadi Hanyakrawati ing Mataram. Peputra.
7. Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Sultan Agung Prabu Hanyakra Kusuma. Raden Mas Jatmika.
Putra-putrinipun sadaya 12 ingkang seda 4, putra kakung wonten 6, putri wonten 2: K.P.H. Demang Tanpa Nangkil ing Sukawati, asma K.P.H.Demang Sukawati; R.M. Kasim miyos saking Mas Ayu Wangen garwa pangrembe saking Tembayat; K.P.H. Ronggo ing Kajiwan asma R.M. Hino, miyos saking Mas Ayu Sekar Rini saking Trate; G.R.Ay. Winongan, asma G.R.Aj. Jenap miyos saking Mas Ayu Wangen saking Tembayat; Gusti seda timur; Gusti seda timur; Gusti seda timur; P.R. Ngabei Loring Pasar, asma R.M. Sarif Tapa miyos saking R.Ayu Kadipaten; Gusti seda timur; K.P.H. Puruboyo, asma R.M. Sahwawrat, miyos saking Ratu Kulon; K.G.P. Adipati Anom.
Sampeyan Dalem Ingkang Sinuwun Kanjeng Susuhunan Prabu Amangkurat saking Mataram, asma G.R.M. Sayidin miyos saking Kanjeng Ratu Batang, putrinipun P. Adipati Hupasanta saking Batang. G.R.Ny. Wiromantri, asma G.R.Aj. Rifangat, miyos Mas Ayu Saripah. K.P.H. Danupoyo, asmo R.M. Alit miyos saking Kanjeng Ratu Kilen.
Sultan Agung Hanyakrakusuma wiosanipun ing Jum’ah Legi, tahun Jimakir 1514 utawi 14 November 1593. Jumeneng Dalem Nata ing tahun Jimawal 1613 Masehi, Windu Sangara.
Surud dalem hing dinten malem Jumah Legi Wulan Tahun Jimakir 1578 utawi masehi 1645, Windu Sancaya. Ngasta pusaraning praja 32 warsa (1613-1645). Sumare wonten Pajimatan Astana Luhur Imogiri. Nalika jumeneng Nata yuswa dalem 20 warsa.
Yen Sinuwun Sultan Agung ing Mataram.
Tan kena tiniru yekti.
Sebab iku Wali Ratu.
Mujijate wus dadiya pratandha.
Wali miwah jumeneng Ratu.
Pindho Kang Maha Suci.
Hangejawantah dadi Sang Prabu.
Lir Jeng Rasululah nguni.
Wus kaliyan Nunggal.
Mila mintaha Berkah kimawon.
Kesaktian Sultan Agung memang mengagumkan. Bisa sholat di Tanah Arab tiap hari Jumat.
3. Memetri Budaya Linambaran Agama.
Agama ageming aji. Sultan Agung memperpadukan antara tradisi pesantren Islam dengan tradisi Kejawen dalam hal perhitungan tahun. Masyarakat pesantren biasa menggunakan tahun Hijriah, masyarakat kejawen menggunakan tahun Saka.
Pada tahun 1633 Sultan Agung berhasil menyusun dan mengumumkan berlakunya sistem perhitungan tahun baru bagi seluruh kerajaan Mataram, yaitu perhitungan model ini hampir keseluruhannya menyesuaikan dengan tahun Hijriah, berdasarkan atas perhitungan bulan. Namun, awal perhitungan tahun Jawa ini tetap pada tahun Saka, yaitu tahun 78 Masehi.
Kesatuan perhitungan tahun sangat penting bagi penulisan Serat Babad. Perubahan perhitungan itu merupakan sumbangan yang sangat penting bagi perkembangan proses Islamisasi tradisi dan kebudayaan Jawa, yang sudah terjadi sejak berdirinya kerajaan Jawa Islam Demak. Sultan Agung mendorong proses Islamisasi kebudayaan Jawa.
Dia mengadakan pembaharuan tata hukum dalam usaha penyesuaian dengan hukum Islam, dan memberi kesempatan bagi peranan para ulama dalam lapangan hukum kerajaan Mataram.
Kemudian dia mengambil gelar Susuhunan, yang sebenarnya gelar ini bagi masyarakat Jawa diperuntukkan bagi Wali Allah. Gelar ini kemudian dilepas pada tahun 1641 dan berganti menjadi Sultan, setelah mendapat restu dari penguasa kota suci Mekkah.
Keutamaan pendidikan kesastraan ini dilanjutkan oleh generasi berikutnya, sebagaimana kutipan dalam Serat Sastra Gendhing berikut:
Marma sagung trah Mataram
kinen wignya tembung kawi.
Dinasti Mataram kenyataannya memang mampu mengindahkan amanat Sultan Agung, karena anak cucunya banyak yang menjadi raja sekaligus pujangga. Sultan Agung kecuali sebagai raja, juga berpredikat sebagai pujangga. Karya mistiknya yang terkenal yaitu kitab Sastra Gendhing. Sedang Kitab Nitipraja dibuatnya pada tahun 1563 tahun Jawa atau 1641 tahun Masehi.
Serat Sastra Gendhing berisi tentang budi pekerti luhur, mistik, dan keselarasan lahir batin. Serat Nitipraja berisi tentang moralitas penguasa dalam menjalankan kewajibannya, etika bawahan kepada atasan, hubungan rakyat dengan pemerintah, agar tatanan masyarakat dan negara dapat menjadi harmonis.
Kadi silem ing segara geni
rasaning driya eka sangkala
duk linakwan panyarike
Nitipraja ingapus
dening midha pracaya ngapti
amiyateng sarira
anglengkara punggung
kuwawi paksa utama
kwehning jana prahita tan winigati
kedah ingalem wignya
Sampun kagiwang ing krama yakti
ilang kelangan dadi kapapa
puwara rusak ragane
dumadah kapisandhung
lamun sira tan wrin paranti
raganira lwir ratna
ing sela dinulu
dadaren sadina-dina
aja tungkul ing silakrama prayogi
dadi deling ing raga
Lamun sira tinitah bupati
anggepa ambek kasudarman
den kadi surya padhane
sumadyaa lwir ranu
mungwing cala lumawan ening
mwang kadi ta samudra
pamotireng tuwuh
rehing amawi santana
wruhanira lwir warsa taru rata nglih
mangsaning labuh kapat
Mendhung galudhug dhawahing riris,
kang den pinta bala kosa
den tahenaken awake
kajawaken angrembun
enggar enggar denira amrih
kala busana boga
wanita den yun yun
iku ta sedyaning bala
yen anyidra ing dana kramaning asih
tan wande janma sunya.
Terjemahan:
Seperti tenggelam dalam samudra api
rasa hati eka sangkala
saat dilakukan penulisan
Nitipraja dikarang
dengan hanya percaya diri
memalingkan badan
menutupi kebodohan
terlalu berani melangkah
semua orang pintar tak dihiraukan
mencari pengakuan dan pujian
Sudah kepikat pada tata krama
kalau kehilangan jadi sengsara
hingga rusak raganya
mendadak tersandung
jika anda tahu maksudnya
ragamu seperti ratna
pada batu terlihat
cobalah sehari-hari
jangan terpaku pada aturan utama
menjadi diri minder
Kalau kamu menjabat bupati
pakailah watak dermawan
supaya seperti matahari terangnya
berlakulah seperti air
berada di puncak gunung bening
seperti juga samudra
memuat tumbuh
karena bersama bawahan
ketahuilah seperti daun taru tala lapar
saat musim labuh
Mendung guntur seratan hujan
yang diminta oleh pegawai
diserahkan badannya
kehujanan embun
harap harap supaya
mendapat busana boga
putri di puja-puja
itulah kehendak karyawan
kalau menghindari dana anugerah
pendukung jadi sepi
Wawasan politik Sultan Agung sangat luas dan jauh ke depan. Konsep politiknya yaitu doktrin keagungbinataraan yang berarti bahwa kekuasaan raja Mataram harus merupakan ketunggalan, utuh, bulat, tidak tersaingi, dan tidak terbagi bagi. Tan ana srengenge kembar.
Keunggulan lain Sultan Agung yaitu kemampuannya dalam menjalin hubungan diplomasi dengan kerajaan luar Jawa. Kesungguhannya dalam mengembangkan kebudayaan terlihat dalam penulisan tarikh Jawa, babad, dan pembangunan makam di atas bukit Merak.
4. Wulang Wuruk Sastra Gendhing.
Kanjeng Sultan Agung kecuali sebagai raja, juga mendapat julukan sebagai pujangga. Karya mistiknya yaitu Sastra Gendhing, Kitab Nitisastra, dan Serat Pangracutan.
Pada zaman Sultan Agung pulalah, ada penyesuaian kalender Jawa dengan kalender Islam. Silang sengketa antara paham kejawen dengan keislaman dapat dikompromikan secara gemilang oleh Sultan Agung. Kalenderisasi baru ini berlangsung tahun 1633.
Sultan Agung mendorong proses Islamisasi kebudayaan Jawa. Dia melakukan pembaharuan dalam bidang hukum yang disesuaikan dengan hukum Islam, melembagakan kedudukan ulama secara proporsional, dan mengembangkan karya sastra Islam. Sultan Agung wafat pada tahun 1645 dan dimakamkan di Imogiri. Kompleks makam Imogiri hingga kini merupakan tempat peristirahatan terakhir raja raja Surakarta dan Yogyakarta.
Keutamaan pendidikan kesastraan ini dilanjutkan oleh generasi berikutnya, sebagaimana kutipan dalam Serat Sastra Gendhing berikut:
Dene wong kang ahli sastra
ingarane luhur sastrane
layak yen mangsi lan kertas
pantes yen luhur ngakal
ning sastra suraosipun
luhur sejatining sastra
Sastra praboting negara
lumaku saben dina
mang migar pradata hukum
sanadyan tan kanthi ngakal
Dudu ngakeh trusing gendhing
ngakal lungiting susastra
ngakal ing gendhing jatine
babaring jatining sastra
kawitaning aksara
sawiji alif kang tuduh
mengku gaibul uwiyah
Dzat mutlak dipun wastani
myang la takyun ingaranan
durung kahana salire
maksih wang wung kewala
iku jatining sastra
ananing gendhing satuhu
dupi alif wus kanyatan.
Terjemahan:
Sedang orang yang ahli sastra
disebut luhur sastranya
tepat jika tinta dan kertas
pantas jika luhur akalnya
pada sastra maknanya
luhur sejatinya sastra
Sastra sarana negara
berjalan tiap hati
serta wujud perdata hukum
meskipun tiada dengan akal
Bukan menghambat menuju gendhing
akal intisari susastra
akal di gendhing sejatinya
menjelma sejatinya sastra
asal mula aksara
pertama alif sebagai petunjuk
meliputi gaibul uwiyah
Dat mutlak disebut
serta la takyun dinamakan
belum berwujud semuanya
masih hampa kosong
itulah sejatinya sastra
tetapi gendhing sesungguhnya
setelah alip sudah berwujud
Tiap tahun Karaton Surakarta Hadiningrat mengadakan seni ritual. Dalam rangka untuk memuliakan Sultan Agung. Yakni jumenengan Bedhaya Ketawang, sebagai sarana permohonan kesuburan tanah Jawa.
Komentar
Posting Komentar