SEJARAH TEMBANG PUCUNG
SEJARAH TEMBANG PUCUNG
Oleh Dr Purwadi, M.Hum.
Ketua Lembaga Olah Kajian Nusantara LOKANTARA.
Hp. 087864404347
1. Pucung Cangkriman.
Tembang pucung cocok untuk menyampaikan ajaran budi pekerti luhur. Suasana tembang pucung memang riang gembira. Tembang pucung sifatnya: mempunyai makna seenaknya, bersendau gurau.
Pucung bermakna kluwak, pucuk dan diciptakan oleh Kanjeng Sunan Gunungjati. Gunanya: untuk kelakar, teka-teki lucu, petuahContoh tembang pucung:
Bapak pucung cangkeme madhep mandhuwur
Sabane ing sendhang
Tumpakake lambung kering
Prapteng wisma si pucung mutah guwaya
Bapak pucung dudu watu dudu gunung
Dawa kaya ula
Ancik-ancik wesi miring
Lunga teka si pucung ngumbar suwara
Bapak pucung gedhene meh padha gunung
Sabane ing sabrang
Titihane sang bupati
Yen lelana si pucung lembehan grana
Tafsir dan makna ajarannya :
Cangkriman adalah bentuk teka-teki Jawa. Disampaikan dengan humor segar, menghibur dan lucu. Banyak unsur pendidikan yang bermanfaat. Cocok untuk proses pembelajaran. Santai tapi serius.
2. Pucung Gugur Gunung
Gugur gunung gotong royong sambang srawung
Ing pakaryan praja
Ayo rowang dha nandangi
Guyub rukun murih mulyaning negara
Tafsir dan makna ajarannya :
Gugur gunung, kerja bakti, sambatan, gotong royong adalah bentuk solidaritas sosial yang sudah berlangsung turun-temurun. Semua demi kesejahteraan bersama dalam hidup berbangsa dan bernegara.
3. Pucung Mangu
Mandheg mangu si kancil ing lampahipun,
sakedhap angungak,
sigra denira andhelik,
ngulap-ulap si kancil sadangunira.
Mangu mangu si kancil kendel adangu,
ngudi keng wardaya,
yen nyata manusa yekti,
pesthi obah lunga saking ing panggonan.
Iku dudu sutingali nora maju,
eca malangkadhak,
mulya ana angin midid,
mayug-mayug wewedi lir jumangkaha.
Kancil gugup andhelik maras kalangkung,
dangu ingantosan,
mayug-mayug tan lumaris,
duh kiteng tyas sumyar gandaning kusuma.
Pan sumawur mekaring pudhak gandarum,
rumabaseng kisma,
maletuk kaken tang tasik,
sumarambah karya barubahing driya.
Lunging gadhung tumiyung pinggir margagung,
lir ngawe-aweya,
atur sekare umiring,
isthanipun lumaku yen pinethika.
Sekar andul kalak kenanga keneng kung,
kedah ingagema,
maring kang amurweng tulis,
semuning kang puspa karaseng wardaya.
Dayanipun kusuma mrih marum-arum,
maresep ri kang tyas,
sekar sumarsana wilis,
tulus arum rarase menuhi grana.
Cipteng kalbu lir sengseming wanodyayu,
yuwaneng bawana,
mangkana kancil andhelik,
nir ing kingkin wekasan suka ing driya.
Pan kapanduk gandaning sekar rum-arum,
kadi manggih retna,
sawukir kancana rukmi,
manggut manggut si kancil sigra maperak.
Mring nggenipun wewedi pasangan pulut,
kang mindha manusa,
parek den iling-ilingi,
estu lamun wewedi dudu manusa.
Kancil muwus kaya manusa rupamu,
memedeni bocah,
teka memarasi kancil,
dene ingsun pareki nora ngapa.
(Serat Kancil)
Tafsir dan makna ajarannya :
Cerita kancil di atas memberi pelajaran bahwa akal di atas okol. Tindakan fisik masih kalah dengan akal pikiran jernih. Kancil bisa mengalahkan hewan kuat dan buas. Semata-mata karena kancil pintar. Siswa-siswi hendaknya belajar tekun biar pandai.
4. Pucung Montor Mabur
Montor mabur, montor mabur mabur duwur,
Ngambah awang-awang,
Ngungkuli sawah lan ardi,
Ambok iya aku kena mela nunggang.
Kaya manuk, saya suwe nyamut-nyamut,
Bisa nyawang-nyawang,
Kuta desa lawan kali,
Wah ya seneng, yen aku diajak nunggang.
Tafsir dan makna ajarannya :
Dolanan anak bisa disampaikan dengan tembang pucung. Suasana menjadi bergairah dan segar. Anak-anak bisa tampak riang gembira.
5. Pucung Negeri Loh Jinawi
Negara gung gumilang kondhang ing kidung
tanah pertanian
gemah ripah loh jinawi
hasil bumi hasil hutan hasil tambang
Sawah subur dadi kang sarwa tinandur
ladang-perkebunan
kinubeng ilining kali
umbul mudal ikan darat angayangan.
Linut laut kekoyanan ikan laut
Pasisire lempar,
Bandar datar makolehi
Lunga – teka prau dagang lelayaran.
Pager gunung bebanjengan manjung-manjung
Pacake weh pacak
Lir pendah nggayuh wiyati
Pagunungan lir lunglungan sesambungan
Iring gunung alas agung liwang-liwung
Grumbul bebondotan
Anggarembel siluk sungil
Rungkud singup wergu penjalin puletan
Keh gurda gung kepuh pule lan kedawung
Trembalo timaha
Medang jati soga pakis
Layak pepak pendelikan sato galak
Nora ngumpul buron wana rina njedul
Akeh warna-warna
Tan kamota yen tinulis
Sawatara kinanda kayata: sima
Kethek lutung wawa biru munyuk kenyung
Kidang lan menjangan
Banteng warak gajah kancil
Ula-sawa celeng genjik blegedepa
Genti rembug yen mung kewan ora gutuk
Ayo padha mawas
Pawewehe Sang Pratiwi
Pinilihan sing gampang kawruh padinan.
Tafsir Maknanya. Serba subur Indonesia sudah kasuwur.
Zat lemah mawarna
Hasil tambangnya berlimpah ruah.
Wujud bahan butuhnya perindustrian. Alam harus dilestarikan.
6. Pucung Panglipur Rasa
Sekar Pucung kanggo tamba ati bingung
Panglipuring rasa
Murih yuwana basuki
Suka sukur awit kersaning Bathara
Tafsir dan makna ajarannya :
Tembang pucung ini disajikan dalam bentuk gendhing ladrang laras slendro. Isinya mengenai hiburan dan berserah diri. Berdendang sambil bekerja.
7. Pucung Pasar Mlathi
Bapak Pucung Pasar Mlathi kidul Denggung
Kricak lor negara
Pasar Gedhe kidul loji
Menggok ngetan kesasar neng Gondomanan
Tafsir dan makna ajarannya :
Belajar peta, geografi dan tempat penting disampaikan dengan lelagon. Biar mudah dihafal dan diterima oleh peserta didik.
8. Pucung Wedhatama
Ngelmu iku kelakone kanthi laku
Lekase lawan kas
Tegese kas nyantosani
Setya budya pangekese dur angkara.
Angkara gung neng angga anggung gumulung,
Gegolonganira,
Triloka lekere kongsi,
Yen den umbar ambabar dadi rubeda.
Beda lamun kang wus sungsem reh ngasamun,
Semune ngaksama,
Sasamane bangsa sisip,
Saewa sareh saking Mardi martatama.
Taman limut durgameng tyas kang weh limput,
Kerem ing karamat,
Karana karoban ing sih,
Sihing sukma ngrebda saardi gengira.
Yeku patut tinulad tulad tinurut,
Sapituduhira
aja kaya jaman mangkin,
Keh pra mudha mudhi dhiri rapal makna.
Nora weruh rosing rasa kang rinuwuh,
Lumeketing angga,
Anggere padha marsudi,
Kana kene kaanane nora beda.
Uger lugu den ta mrih pralebdeng kalbu,
Yen kabul kabuka,
Ing drajat kajating urip,
Kaya kang wus winahya sekar srinata.
Basa ngelmu mupakate lan panemu,
Pasahe lan tapa,
Yen satriya tanah Jawi,
Kuna kuna kang ginilut tripakara.
Lila lamun kelangan nora gegetun,
Trima yen ketaman,
Sakserik sameng dumadi,
Tri legawa nalangsa srah ing Bathara,
Bathara gung inguger graning jajantung,
Jenek Hyang wisesa,
Sana pasenedan suci,
Nora kaya si mudha mudhar angkara.
Nora uwus kareme anguwus uwus,
Uwose tan ana,
Mung janjine muring muring,
Kaya buta buteng betah nganiaya.
Sakeh luput ing angga tansah linimput,
Linimpet ing sabda,
Narka tan ana udani,
Lumuh ala ardane ginawa gada.
Durung punjul ing kawruh kaselak jujul,
Kaseselan hawa,
Cupet kapepetan pamrih,
Tangeh nedya anggambuh mring Hyang Wisesa.
(Mangkunegara IV, Serat Wedhatama)
Tafsir dan makna ajarannya :
Pembicaraan tentang ilmu laku menjadi tema sentral bagi Mangkunegara IV yang memerintah tahun 1853-1881. Beliau menghendaki adanya keseimbangan antara faktor material, spiritual dan mental. Boleh berpikir global, tetapi berpijak pada gagasan lokal. Keduanya jangan sampai berbenturan. Setelah berusaha tak lupa berserah diri pada Tuhan, biar hati menjadi tenang.
9. Pucung Welinge Pak Guru
Sing arukun heh pra muda siswaningsun
lan pra kancanira
aja demen apradondi
Jogja samya angedohna pasulayan.
Yen kesluru becik ngakoni yen kliru
rukun weh santosa
congkrah bubrah kang pinanggih
ngelingana sapu yen suhe tan ana.
Nadyan besuk poma aja tinggal rukun
lan pra tangganira
atulung-tinulung sami
yen mangkana yekti jenjem uripira.
Crah bubrah, rukun agawe santosa
Mong kinemong, gotong royong satu hati.
Tafsir dan makna ajarannya :
Ajaran tembang di atas menganjurkan agar dalam hidup bermasayarakat seseorang mau guyub rukun dan sikap saling menghormati. Tujuannya untuk mendapatkan kebahagiaan bersama.
Komentar
Posting Komentar